Tuesday 12 November 2013

Dianggarkan 10,000 terbunuh dlm bandar Tacloban sahaja . . .



End Of HISTORY Bantuan antarabangsa sedang dihantar ke Filipina selepas taufan melanda negara memusnahkan bandar-bandar dan kampung-kampung, membunuh kira-kira 10,000 orang dalam satu bandar sahaja. Sarah Toms laporan.

An estimated 10,000 killed in Tacloban city alone

International aid is being despatched to the Philippines after a typhoon swept through the country washing away towns and villages, killing an estimated 10,000 people in one city alone. Sarah Toms reports.

Keadaan BENCANA diisytiharkan di Filipina dengan AMARAN peningkatan jumlah KEMATIAN . . .


End Of HISTORY Beratus-ratus mangsa taufan yang kuat Jumaat, yang melanda tengah Filipina, berkumpul di lapangan terbang pada hari Isnin Tacloban dengan harapan yang dipindahkan dari bandar mereka diratakan.

Yang mempunyai apa yang tinggal untuk tinggal dan takut untuk kehidupan mereka sebagai apa makanan dan air yang ada mula yang kehabisan.

Tacloban nampaknya telah menanggung beban Typhoon Haiyan tetapi apabila pekerja penyelamat sampai ke kampung-kampung yang lebih jauh pantai terdapat kebimbangan angka kematian dianggarkan 10,000 akan meningkat dengan mendadak.

Sementara itu banyaknya seperti Ellen Kordial, yang rumahnya tenggelam di kampung yang berhampiran San Jose, berasa ditinggalkan.

“Anda tidak boleh bergantung kepada barangan bantuan Di kampung kami, tiada media, terdapat bantuan tidak Apa yang mereka mahu kita lakukan -  Slug cara kita melalui barisan . . . menolak antara satu sama lain?"

“Kami masih hidup, walaupun ia agak sukar di sini, segala-galanya hilang, rumah-rumah kami, segala-galanya. Tiada apa-apa untuk makan, ada apa-apa yang untuk minum,” kata seorang wanita muda yang berharap untuk dapat duduk dalam kapal terbang.

Sementara itu penduduk tempatan cuba untuk membantu diri mereka sendiri. Mereka walaupun mempunyai untuk mereka sendiri mengebumikan yang mati. Bau busuk kematian dikatakan mana-mana.

Kerajaan telah mengisytiharkan keadaan bencana negara yang akan membolehkan ia untuk menggunakan dana negeri untuk bantuan, tetapi bencana ini terlalu banyak bagi mereka untuk menghadapinya.

State of calamity declared in the Philippines with warnings 
of rising death toll . . .

Hundreds of survivors of Friday's powerful typhoon, which ravaged the central Philippines, gathered at Tacloban airport on Monday in the hope of being evacuated from their flattened city.

Most had nothing left to stay for and feared for their lives as what food and water was available began running out.

Tacloban appears to have borne the brunt of Typhoon Haiyan but once rescue workers reach the more remote coastal villages there are fears the estimated death toll of 10,000 will rise sharply.

Meanwhile many like Ellen Kordial, whose house was submerged in the nearby village of San Jose, feel abandoned.

"You can't rely on relief goods. In our village, there are no media, there is no aid. What do they want us to do - slug our way through the queue...pushing each other?"

"We are still surviving, even though it's pretty hard here, everything is gone, our houses, everything. There is nothing to eat, there is nothing to drink," said a young woman hoping for a seat on a plane.

Meanwhile locals are trying to help themselves. They are even having to bury their own dead. The stench of death is said to be everywhere.

The government has declared a state of national calamity which will allow it to use state funds for relief, but this disaster too much for them to cope alone.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...