Thursday 5 November 2015

JUARA 3 kali: Putin mendahului senarai 'orang paling berkuasa' Forbes' . . .



AzDg - Bagi tahun yang ke-3 berturut-turut, Forbes telah memberi kedudukan Presiden Rusia sebagai orang yang paling berkuasa di DUNIA, meletakkan Vladimir Putin di atas Canselor Jerman Angela Merkel dan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama.

"Putin terus membuktikan dia salah satu daripada beberapa lelaki di DUNIA yang cukup berkuasa untuk melakukan apa yang dia mahu," kata majalah itu.

BACA lagi: Putin menandatangani undang-undang membenarkan pemencilan balas hartanah asing di Rusia (READ MORE: Putin signs law allowing retaliatory sequestration of foreign property in Russia)

Penilaian Putin tidak mengalami sedikit - walaupun selepas sekatan yang dikenakan oleh negara-negara Barat dan kemelesetan ekonomi Rusia. Sebaliknya, penilaian kelulusannya di Rusia telah melonjak sehingga hampir 90 % peratus.

Operasi Rusia berterusan anti-keganasan di Syria, di mana sasaran serangan udara telah membunuh beratus-ratus militan, dimusnahkan tan perkakasan pengganas dan banyak infrastruktur mereka, dan juga mesyuarat Putin muka-ke-muka dengan Presiden Syria Bashar Assad telah menyumbang kepada "membuat Amerika Syarikat dan NATO kelihatan lemah di rantau ini, dan membantu membina semula pengaruh Rusia di luar negara, "Forbes berkata.

BACA lagi: Putin mendahului senarai Forbes paling berkuasa bagi 2 tahun berjalan (READ MORE: Putin tops Forbes ‘most powerful’ list for 2nd year running)

Angela Merkel, wanita yang paling berkuasa di DUNIA menurut Forbes, telah meningkat dari tempat yang ke-5 tahun lalu ke tempat yang ke-2 pada tahun 2015. pendirian beliau yang kukuh apabila berurusan dengan kebanjiran pelarian Syria dan krisis kewangan Greek membawa beliau sehingga ke tahap yang baru .

Barack Obama tidak bernasib baik tahun ini, memberi laluan kepada kedua-dua Putin dan Merkel dan datang di tempat yang ke-3. Pada peringkat penutup penggal yang ke-2 di pejabatnya, Obama adalah kehilangan pengaruh dan kuasanya. Walau bagaimanapun, Forbes masih memuji Amerika Syarikat sebagai "ekonomi, budaya, kuasa diplomatik, teknologi dan ketenteraan yang terbesar di DUNIA."


"Lelaki dan wanita yang dipaparkan di kedudukan tahunan Forbes Berkuasa Rakyat DUNIA adalah 0.00000001% - elit global yang hidupnya bergerak planet ini. Ini ketua negara, pembiaya, dermawan dan usahawan DUNIA benar-benar berkerja, "kata majalah itu berkata dalam menerangkan senarai.

Forbes fikirkan beratus-ratus calon dari pelbagai bidang dan mendasarkan keputusannya kepada 4 kriteria.

Yang pertama ialah sama ada orang itu mempunyai pengaruh ke atas ramai orang lain. Satu contoh yang baik di sini ialah Pope Francis, yang dianggap sebagai pemimpin rohani oleh lebih daripada satu bilion orang, dan dengan itu datang sebagainya.

Kriteria yang ke-2 ialah keadaan kewangan calon. Ketua-ketua negeri-negeri dibandingkan mengikut KDNK negara mereka, dan CEO oleh syarikat mereka pendapatan. Aset kewangan peribadi juga telah diambil kira, yang jelas membantu Bill Gates mendapatkan tempat yang ke-6.

Bilangan "sfera" di mana calon yang mempunyai kuasa adalah kriteria yang ke-3.

Akhir sekali, ia juga penting bagaimana aktif dan berjaya calon kuasa wields mereka.

BACA LAGI: Putin – pada media Barat penjahat untuk setiap musim (READ MORE: Putin - Western media’s villain for every season)

"Mana-mana ranking orang di DUNIA yang paling kuat akan menjadi subjektif, jadi kami tidak berpura-pura kita adalah muktamad. Ia bertujuan untuk menjadi permulaan perbualan, bukan perkataan akhir, "Forbes


Do you realize what you have done? - Putin gives the war party a bootin’ http://on.rt.com/6sic

Three-time winner: Putin tops Forbes’ 
‘most powerful people’ list . . .

For the third year in a row, Forbes has ranked the Russian President as the most powerful person in the world, putting Vladimir Putin above Germany’s Chancellor Angela Merkel and US President Barack Obama.

“Putin continues to prove he’s one of the few men in the world powerful enough to do what he wants,” the magazine said.


Putin’s ratings haven’t suffered a bit – even after sanctions imposed by the Western countries and Russia’s deepening recession. On the contrary, his approval ratings in Russia have rocketed up to almost 90 percent.

Russia’s ongoing anti-terror operation in Syria, in which targeted airstrikes have already killed hundreds of militants, destroyed tons of terrorist hardware and much of their infrastructure, as well as Putin’s face-to-face meeting with Syrian President Bashar Assad have contributed to“making the US and NATO look weak in the region, and helping rebuild Russian influence abroad,”Forbes noted.


Angela Merkel, the most powerful woman in the world according to Forbes, has risen from fifth place last year to second place in 2015. Her strong stances when dealing with the influx of Syrian refugees and the Greek financial crisis brought her up to the new level.

Barack Obama wasn’t so lucky this year, giving way to both Putin and Merkel and coming in third. In the closing stages of his second term in office, Obama is losing influence and power. However, Forbes still lauds the United States as “the world’s greatest economic, cultural, diplomatic, technological and military power.”


“The men and women who are featured on Forbes’ annual ranking of the World’s Most Powerful People are the 0.00000001% – the global elite whose actions move the planet. These heads of state, financiers, philanthropists and entrepreneurs truly run the world,” the magazine says in describing its list.

Forbes considers hundreds of candidates from various spheres and bases its decision on four criteria.

The first is whether the person has influence over lots of other people. A good example here is Pope Francis, who is regarded as a spiritual leader by more than a billion people, and thus came in forth.

The second criterion is the financial condition of a candidate. Heads of the states were compared according to their countries’ GDPs, and CEOs by their companies’ revenues. Personal financial assets were also taken into consideration, which obviously helped Bill Gates secure sixth place.

The number of “spheres” over which a candidate has power is the third criteria.

Lastly, it is also important how actively and successfully a candidate wields their power.


“Any ranking of the world’s most powerful people is going to be subjective, so we don’t pretend ours is definitive. It’s meant to be the beginning of a conversation, not the final word,” Forbes 

READ MORE: http://on.rt.com/6vio

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...